Online Diary My blog,My story;: TENTANG AKU

Tuesday 10 January 2012

TENTANG AKU

20 tahun lamanya aku bergelar Wartawan, bermula sebagai wartawan hiburan di akhbar BACARIA pada tahun 1990. Tapi pada tahun 1986 hinga 1989 aku dah jadi stringer di Utusan Melayu Batu Pahat, setelah mengikuti bengkel kewartanan di bawah bimbingan Allahyarham Pak SAKO (Al-Fatihah untuk beliau).

Bila ditawarkan sebagai wartawan di akhbar BACARIA masa tu family punyalah risau sebab mereka tak tahu macamana suasana kerja aku di KL, selalu keluar masuk hotel sebab asignment hiburan kadang2 dibuat di hotel, disco, kelab dangdut dan macam2 tempat yang tak pernah aku masuk sebelum tu.

Nasib baik abah dan mak jenis memahami minat aku dalam bidang kewartawanan ni. Sebagai wartawan hiburan alhamdulillah aku tak terikut dengan rentak dunia hiburan walaupun dugaannya ya amat...tapi pokok pangkalnya hati kita kan...

Aku rasa seronok sangat dengan kerja aku...mula2 kena interview artis rasa macam2 sebab tak pernah jumpa artis sebelum tu..tapi nasib baik aku dapat jalankan tugas tanpa rasa kekok. Lama2 artis pulak cari aku...untuk publisiti.

Antara artis yang aku amat kagum dan senang berurusan ialah abang Yusof Haslam (sekarang dah Datuk)...sehinggakan kalau sebut aje kena cover Yusof Haslam, akulah yang akan Editor arahkan untuk assignment tu.

Seronok kalau berbual dengan abang Yusof sebab dia selalu menjawab soalan yang diajukan dan meluangkan masa seadanya bila temujanji dibuat. Ada satu ketika dia beri aku masa 5 minit sahaja untuk ditemubual di rumahnya di atas bukit tu, tapi bila sampai masanya berjam2. Bila aku inatkan tentang 5 minit yang dia kata itu, jawabnya tak apa ada orang lain cover masa saya di lokasi....fuuuuhhhhh sungguh aku kagum dengannya.

Setiap kali ada temujanji dengan abang Yusof dan isteri juga anak2nya...aku akan berasa puas dengan temubual yang dibuat dan dia selalu puji artikel yang aku tulis kerana katanya telus dan menarik...

Itu segelintir kenangan yang aku ada sepanjang menjadi wartawan hiburan di kumpulan karangkraf, sekarang sejak 2004 lalu aku balik ke Batu Pahat menjadi Stringer kembali di Utusan Melayu sehinggalah kini. Ini kerana aku nak beri tumpuan kepada anak2 yang masih kecil

Setakat ini dulu citer aku ya...nanti sambug lagi dengan kisah yang lebih menarik....

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Azura Emme